fredag 15 juni 2012

Ogräskurs

Onsdagen ägnades till stor del åt en ogräskurs som jag och min kollega Tord höll tillsammans. Vi hade åtta intresserade deltagare från två kyrkogårdar. Jag gick igenom lite om vad ogräs är hur de fungerar och förebyggande åtgärder under förmiddagen. Framförallt pratade vi om förebyggande åtgärder i planteringsytor. Vi tog bland annat upp:
Jorden: Vikten av att ha en jord fri från rotogräs vid anläggningsskedet.
Växtval: Hur kombinerar jag växter för att få en planteringsyta som blir täckt?
Planteringsavstånd: Ett bra planteringsavstånd är viktigt för att få en täckt yta.
Etablering: Vad kan jag göra för att få en snabb och bra etablering i min plantering.
Marktäckning: Olika täckmaterial som fiberduk, täckbark, grus, och flis gicks igenom.
Tord pratade sedan om direkta åtgärder som flamning, harvning i grusgångar, borstning och kemisk bekämpning. Vi avslutade dagen med att åka ut och titta på några exempel där man lyckats mer eller mindre bra med ogräset i planteringarna och hårdgjorda ytor.
Det kändes som att vi fick till en bra mix och förhoppningsvis var kursdeltagarna nöjda med dagen.

Exempel på rundel med bra marktäckning tack vare björkspirean.


Här har det inte blivit lika bra när man använt aronia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar