fredag 15 juni 2012

En förmiddag med självhushållningskursen

På måndagförmiddagen var jag upp till Självhushållningskursen i Kretsloppshuset på Södra Viken.
Jag har varit där tidigare i vår och haft en del teori om grönsaksodling så nu var det spännande att se hur teorin omsatts i praktik när sådder och utplanteringar till stor del var gjorda. Det har varit en kall vår så lite sent har allt arbete hamnat.
Odlingens utformning såg spännande ut med ett mönster som inte var helt lätt att få grepp på innan grödorna kommit upp men jag ser verkligen fram emot sommaren när alla former och färger framträder. Det såg ut att kunna bli vackert och det tycker jag är en viktig del i en odling. S
Sådderna var precis på väg att komma upp så det är lite tidigt att utvärdera hur det gått. Fina utplanterade kålplantor kunde vi däremot se desto bättre. Lök och purjolök var också utplanterat och även om de gulnat något så hade dom skjutit fart de senaste dagarna.
Lite tråkigare såg det ut i växthuset men det är ju inte förvånande med de nattemperaturer som de haft efter utplanteringen. Det fanns en hel del dåliga blad på tomater, gurka, aubergine och basilika att ta bort. Sen hade man bommat att lufta på dagarna när solen varit framme så det hade varit väldigt stora temperatursvängningar i huset och det hade stressat plantorna. Vi gick igenom vad dom skulle åtgärda och jag är övertygad om att det kommer att fixa till sig framöver.
Nu kan vi bara hoppas på lite bättre odlingsväder närmast veckan. Jag ska åka tillbaks i nästa vecka ich det blir spännande att se hur det ser ut då.

Vy över självhushållningskursen odlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar