söndag 12 februari 2012

Nu lyser många stammar på äppelträden röda

En solig helg som den här ser man tydligt att det är många stammar på framförallt äldre äppelträd som lyser röda. Det ser nästan ut som någon har varit där och målat med Falu rödfärg. Man frågar sig vad det är och om det är farligt för äppelträden. Men det är absolut inget att oro sig för. Det är en grönalg som är ofarlig. Jo det är sant det är en grönalg som blir röd. Jag tycker att det blivit allt vanligare under senare år att äppleträden har algen. Jag är inte säker, men tror att det har att göra med mildare och blötare höstar och vintrar.

Var en tur till stadsträdgården igår och fotade bland annat fröställningarna hos trädpionerna....



2 kommentarer:

  1. Hej jag har nyss flyttat till en lägenhet med uteplats. Här finns något träd som jag försöker undersöka. Kan du kanske hjälpa mig med det?

    Mvh
    Morgana
    http://www.facebook.com/#!/morgana.rosenfeldt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Skicka en bild eller felra till per.brunstrom@hush.se så ska jag göra ett försök.

      Hälsningar
      Per

      Radera